На миналия парламентарен контрол народният представител Златан Златанов от “Възраждане” зададе въпрос към министъра на регионалното развитие и благоустройство (МРРБ).
Въпросът е важен за транспорта и сигурността на жителите на град Бяла, за да бъдат спокойни, че се запазват всички знакови архитектурни паметници и съоръжения и се реставрират подобаващо, за да се запази духа и автентичността на града. Златан Златанов поиска от Министъра, конкретно да отговори на следния въпрос:
“Следи ли ежедневно и в реално време изпълнението по реставрацията на моста на Колю Фичето в община Бяла, област Русе? И има ли увеличение в отделените средства за реставрация, от близо 9 млн. лева?
При установената проверка става ясно, че процесът не се следи качествено и цената, която финално трябва да се плати за реставрацията на моста, се е покачила с 15% до 11.5 млн. лева, като крайният срок за завършване на процеса е до края на годината.
Според Златан Златанов реставрацията на моста на Колю Фичето над река Янтра е предизвикала възмущението на жителите на областта.
“Мостът е недвижима архитектурна, строителна и културна ценност от национално значение. Грозна гледка представлява намесата при реконструкцията при два от подпорните стълбове, прясно бетонирани с геометрия различна от останалите, което е груба намеса в автентичния вид на съоръжението, построено през далечната 1867 година. Притесненията на хората не са безпочвени, тъй като друг мост, също дело на възрожденския майстор, построен при град Дряново, беше укрепен с бетон, без да се спазва законът за културното наследство. Затова русенци считат, че мостът ще бъде съсипан от хора с дипломи, но без сърца”,коментира Златан Златанов от трибуната.
Като допълнителен акцент, поставен от народния представител Златан Златанов, бе начинът, по който този мост се реставрира и важността самият облик на моста да запази автентичния си вид, защото това е един от първите мостове, построени след Освобождението. Подобни реставрации трябва да се правят от лицензирани специалисти с доказан опит в дейността, защото ако бъде деформиран или съсипан външния вид на моста, повече не може да бъде възстановен.