Защо да си себе си, когато можеш да бъдеш мен?“ Може да ви звучи абсурдно, но този въпрос е част от социална маркетингова кампания от 90-те години в Канада. В клипа две млади момичета се разхождат из бутик, който предлага продукти и процедури, с които могат да променят външния си вид и същност, пише Edna.bg.
„Не се задоволявайте просто да бъдете себе си“, казва женският глас, докато гримьор слага червило на едно от момичетата.
Макар че не би могла да бъде създадена днес, подобна рекламна кампания изглежда по-актуална от всякога. Този въпрос представлява точно типа нагласа, която изглежда социалните мрежи поддържат – защо да си себе си, когато можеш да бъдеш като всички популярни, красиви дами, като Кайли Дженър например?
Инфлуенсърите в социалните мрежи в наши дни започват да изглеждат като клонинги на красотата. Външният им вид се разпознава лесно: сочни, нацупени устни, повдигнати вежди, перфектно нанесена очна линия, лице, блестящо от солидна доза хайлайтър и контур. С няколко четки за грим, контурна палитра и малко матово оцветяване на устни можете да сте на път да изглеждате като всички останали.
Защо обаче да изглеждаме като всички останали е нещо, към което се стремим? Има редица фактори, които играят роля, включително вроденото желание да се впишете и склонност да имитирате знаменитости и влиятелни личности.
Много е писано за това, което е наречено „Instagram грим“ и „Instagram лице“ и преди, но тенденцията все още е актуална. HuffPost разговаря с Рейчъл Вайнгартен, изследовател на красотата, Рене Енгелн, професор по психология, и д-р Майкъл Брустейн, клиничен психолог, за да получи някои отговори.
Хората искат да се впишат
Най-очевидното обяснение е и най-вярното – хората просто искат да се впишат. Един от начините да го направите, особено онлайн, е да моделирате външния си вид според най-популярните личности в социалните медии.
Знаменитостите са огромен фактор за идеалите за красота на обществото и в опитите си да се впишат в тези идеали много хора ги имитират.
Най-общо казано, знаменитостите и моделите в Instagram се възприемат като „това, което се смята за привлекателно“, обяснява Брущайн, добавяйки, че хората искат да се впишат в тези идеали, за да се чувстват добре.
„Ако имам това, се чувствам добре, чувствам се достоен, чувствам се утвърден“.
„Хората са социални същества по природа и имаме мощен стремеж към социално приемане“, добавя Енгелн.
Филтрите ни карат да изглеждаме еднакво
Очевидно филтрите и приложенията за обработка на снимки също играят роля в тази тенденция. Жените не само се гримират еднакво, но и редактират снимките си чрез едни и същи инструменти – приложения, с които изглеждат кожата, стесняват носа и правят очите и устните по-големи.
Ролята на козметичната хирургия
Третият фактор, разбира се, е козметичната хирургия. Въпреки че не всеки би се подложил на операция, има шанс хората да подобрят външния си вид с различни процедури и филъри. Смята се, че именно филтрите в Snapchat и Instagram вдъхновяват хората да посетят пластичния хирург. Може да се твърди още, че привидно „нефилтрираните“ изображения на „идеалните“ лице имат подобно влияние.
За Вайнгартен, Енгелн и Брустейн популярността на този хомогенизиран образ на красотата може да бъде проблематична.
От една страна, някои хора може да открият, че спазването на стандарт за красота може да помогне за увереността и самочувствието.