Лятото на 2023 г. няма да е първото нормално след пандемията за туристическия бранш. Поне така излиза от наблюденията на туроператорите, макар някои от тях да отчитат добри записвания. Съвсем оптимистично обаче звучат прогнозите на ресорното министерство, което очаква ръст в броя на туристите с 5%.
След спада на определящия за България германски пазар през миналото лято и сега не се очаква завръщане към доброто старо време по брой туристи. Туроператорите масово се оплакват от липсата на адекватна реклама от страна на държавата „независимо кой е министър“. В това време конкурентите на България завладяват все повече дялове от туристическия поток, пише сайтът „Дневник„.
В същото време българите са готови да пътуват навсякъде, а тези, които имат средства, рядко остават само с по една лятна ваканция. Инфлацията не се явява пречка пред плановете им, а все по-важно за тях е качеството – такава картина рисуват туроператорите.
Германците отново ги няма
За втора поредна година германските туристи ще се завърнат плахо за лятна ваканция в България. Спадът бе много силен през миналото лято, когато надеждите на бранша за нормално лято след COVID-19 бяха попарени от опасенията, особено на туристите от тази страна, от войната в Украйна. За тях тя е на границата на България.
„За поредна година представянето на Германия ще бъде по-слабо, спрямо миналата година се очаква 15-20% ръст в броя на туристите, но това е далеч по-малко от очакванията, които имахме в зимните месеци. Спадът на германския пазар е драстичен“, казва пред „Дневник“ Венцислав Танчев от „Сънтурс“.
Калин Сутев, представител на един от най-големите германски туроператори – DER Touristik Deutschland, в чиято група влиза и компанията ITS, е дори още по-категоричен в оценката си. Според него предстои „пореден нещастен сезон за германския пазар“. Казва, че – за разлика от другите страни – туризмът в България се възстановява по-бавно, докато конкурентите ѝ още през миналата година са се върнали към обемите отпреди пандемията и даже отчитат 15% ръст средно.
Германският пазар ни обърна гръб, отношението е такова каквото заслужаваме да бъде.
Смята за най-голям проблем това, че няма „никакви активности“ на този пазар като реклама и маркетинг и затова не може да се очаква туроператорите да поставят дестинацията България във фокуса си. Напомня и проблема с обявената от държавата, но неплатена субсидия от 35 евро на турист в чартър, което някои негови колеги дори наричат „андрешковщина“. Проблемът с нея възникна, тъй като не беше предварително обявено, че помощ няма да се предоставя на големи туроператори, които са получили суми над определен праг в други страни от Европейския съюз.
Посочва, че туроператорът, за който работи, прогнозира за това лято максимум 50-60% от обемите туристи от Германия, защото няма как от само себе си нещата да се върнат както са били. „Германците не са спирали да мислят, че България граничи с война. Върху това се насложиха инфлацията и изключително сериозната атака от конкурентните дестинации. Загубихме доста скорост, в пандeмията всички бяхме при равни условия, но кризата в Украйна ни донесе удължаване на застоя“, анализира той.
В това време Гърция, Турция, Испания, Италия и вече и Хърватия, завземат все по-голяма част от пазара в Европа. „А в България нещата са оставени на самотек“.
Очакваният малък брой германски туристи е разпределен в обединени чартъри на туроператорите, на които засега се налага да забравят за собствени програми. „Загубата се случва много по-бързо от наваксването. Вече самостоятелни чартъри няма никой, преди години сме правили 130-150 хил. гости (само този туроператор – бел. а.), например през 2018 г., а тази година се борим да достигнем 45 хил.“, подчерта той.
След като германският пазар е „на минус 40% от 2019 г.“, няма кой да го замени, казва Иван Грошев, управител на „МТС България“. Напомня, че с фалита на големия туроператор „Томас Кук“, който бе силен на германския и на британския пазар, както и този на страните от Бенелюкс, Полша и др. няма кой да замени тези обеми, а България зависи от чартърни полети, за разлика от свои конкуренти до които има и редовни линии.
Атрактивността на България е силно преувеличена
Не от един и два туроператора посочват, че дори за българите вече качеството на местния туристически продукт в масовия случай не е добро, което е също важна причина да не може да се очаква кой знае колко добро лято. Грошев казва, че не вижда какво аргументира позитивните прогнози на ресорното министерство или на телевизионни събеседници, които обичайно дават положителни прогнози. В четвъртък настоящият министър Илин Димитров обяви, че екипът му е подсигурил добър летен сезон. Базира оптимизма си и на данните от зимата, за кога министерството обяви близо четврът повече турсити спрямо 2019 г.
„Пазарът се движи средно около 20-25% нагоре спрямо миналата година. Но спрямо 2019 г., в зависимост от пазарите, разликите са много големи“, посочва Грошев. Според него са абсурдни твърденията, че това лято може да се достигнат обемите от 2019 г. „На отделни пазари – може би, но като цяло е абсолютно невъзможно“.
Посочва, че „народняшкото говорене“, в каквото понятие той включва и теориите, че германците ще дойдат само защото България е популярна там за туризъм, няма да помогне. Към това допълва и сигналите, които България праща на по-развиjата част от Европа – че не иска да приема еврото, че няма да бъде приета в Шенген.
Венцислав Танчев от „Сънтурс“ също смята, че това ще е поредният недобър сезон, в който Министерството на туризма отчита успехи.
Кой какво ще спасява
Венцислав Танчев очаква същата структура на чуждестранните туристи от миналото лято. Смята, че Северното Черноморие ще бъде „спасено“ основно от румънските туристи, а Южното, освен на тях, ще разчита и на българите. Уточнява, че на юг са представени доста повече пазари – идват туристи от Великобритания, Полша, Чехия, Словакия.
За британския пазар очаква да имат ръст в рамките на 10-15%, което е под първоначалните прогнози.
Посочва, че добрите хотели няма да останат незаети, но такива по негови оценки са под 5% от всички. В останалите, в които няма да има гости, няма и да се инвестира. „Легловата база е по-голяма от търсенето“, казва той. Посочва, че това е така и за Турция, заради липсата на руски и украински туристи в обема им от миналото, но конкурентът на България може да реагира с намаление на цените. Допълнително Тунис, в която цените не били повишени заради липса на инфлация като в Европа, успява да привлече голяма клиентела.
Обобщава, че интересът дори към оферти в последната минута за почивки в България е силно занижен.
Съвсем на друго мнение е зам.-председателят на Бургаската туристическа камара Евелина Китанова, която е и хотелиер, и туроператор. „Очакваме много силен сезон. Доста позапълнени са вече базите“, казва тя. Допълва, че по традиция на юг се очакват българите, а освен това и гостите от бившия соцлагер, които през последните години започнаха отново да идват. Смята, че алтернативата Гърция ще отнеме от Южното Черноморие вниманието на жителите основно на София и Пловдив.
По данни на организацията засега добре вървят записванията на скандинавския пазар, а британците са „на кантар“. Казва, че получава противоречиви данни от членовете на сдружението, в което обаче има очакване пристигащите от Острова гости да не са съвсем нискобюджетни.
Отбелязва, че никой не е уверен, че ще бъдат достигнати нивата от лятото на последната нормална година, но всички твърдят, че ранните записвания са силни.
С колегите ѝ не смятат, че повишените цени – с около 20% средно спрямо миналото лято, отблъскват гости, защото поскъпване има навсякъде.
Всички сме обнадеждени, че ще има силно лято.
На двете морски летища годишен ръст от 20% на пътниците спрямо 2022 г. В Бургас най-много пътници се очакват от Полша, във Варна очакват туристи от Германия, Великобритания, Израел.
Къде отиват българите
Инфлацията не спира българите да планират пътувания и почивки през лятото като тези, които могат да си го позволят не остават само с една ваканция. Те обаче все повече държат на качеството. Това показват наблюденията на туроператори.
По традиция предпочитани са почивки в Гърция и Турция, но заради вдигането на цените в последната, като алтернатива някои избират Тунис. През последните месеци всяка седмица имаше по 10 чартъра за Египет, сега това се пренесе за пътуванията към Турция и почти всичко е заето до края на лятото, казва Румяна Любенова от „Уелкъм травел“.
Повишението на цените в Турция започна от миналото лято, но за това то вече е драстично, разказва Весела Гюрова, офис мениджър на „Анатравел“ в София. Казва, че в зависимост от курорта и особено хотела повишението спрямо миналото лято може да бъде в рамките на 30-50 на сто. Въпреки това има клиенти, които предпочитат тази дестинация и са готови да платят повишението. Дава пример с почивка в един и същ хотел за един и същи период, която тази година е с 1000 лв. повече за настаняване на семейство с дете.
Оценката й е, че остава интересът към ваканция в хотел до плажа и предлагащ олинклузив – както заради удобството на този формат за семействата с деца, така и заради факта, че такъв пакет винаги е „с една идея“ по-евтин. Заради отстъпките при записване в периода ноември-февруари много хора се възползват от това, казват и двете.
Когато става дума за почивка в България обаче българите не предпочитат ранните записвания. Любенова обяснява това отчасти с факта, че с наближаването на лятото хотелите излизат с по-добри оферти от тези, които са дали за ранни записвания заради опасността да не се запълнят.
Смята, че спасението за тях са чуждестранните туристи докато българите имат все по-големи резерви към хигиената, качеството на обслужване и разнообразието от услуги, които получават там. Единствено с постоянен интерес остават спа и планинските хотели.
Иван Грошев също подчертава, че качеството на услугите особено в съотношение с цените в България не е добро и дава пример за продължаващи строителни и други дейности в средата на май, които би трябвало да са приключили месец по-рано. И с храна в някои заведения, които ценово са като в Италия, а качеството е ниско. Според него бизнесът поставя погрешно логиката на действие – очаква високоплатежна клиентела, срещу което се наема да подобри качеството, вместо обратното.
Другата традиционна лятна дестинация за българите – Гърция, не предлага такива драматични разлики в цените за ранни и по-късни записвания като Турция, но пък базите са по-малки и по-бързо се запълват. Туроператорите казват, че за почивките в северната й част обичайно туристите сами се организират, макар все повече да избират техните услуги за резервация на хотел, заради получаваните по-добри цени в сравнение с онлайн резервациите.
За посещения по-отдалечените южни части често се предпочитат услугите на туроператорите. За разлика от миналото лято обаче броят на директните полети до тези места не е толкова голям, остават тези до Корфу, Родос и Крит.
Онлайн платформата за резервации esky отчита за лятото най-голям интерес към пътуванията в Италия при нарастващ интерес, какъвто е и случаят с Гърция и Турция.