Сигнал за екологична опасност по река Дунав подадоха от движение „Зелени патрули“. Край брега на Свищов е потънала дълбачка на инертни материали и еколозите са притеснени, че реката ще бъде замърсена с нефтени продукти. След проверка контролиращите органи не са установили замърсяване, районът е обозначен и се наблюдава.
Дълбачката е потънала през нощта срещу 12 юни. Според „Зелени патрули“ във водата са се виждали мазни петна, усещала се и миризма на гориво. Екоактивистът, подал сигнала до БНТ, не пожела да застане пред камерата ни, но твърди, че в резервоарите на плавателния съд е имало хиляди литри гориво и отработени токсични масла. Проверката на властите обаче не е установила замърсяване.
„Дълбачката потъва на 50-60 метра от дунавския бряг извън зона за маневриране или извън котвена стоянка. Няма опасност от екокатастрофа. В резултат от разследването, което предприехме, се установи, че на борда на дълбачката е имало в разходна цистерна около 160 литра, а не хиляди литри дизелово гориво, както е в сигнала. Не е имало масла“, заяви кап. Иван Жеков, директор на Дирекция „Речен надзор“ – Русе към ИА „Морска администрация“.
От фирмата, собственик на драгата, също твърдят, че опасност от замърсяване няма.
„Съоръжението работи с електродвигатели, затворено е, няма опасност от екологична катастрофа“, допълни Илиян Илиев, адвокат на корабособственика.
За инцидента са информирани всички власти. Но според хората в Свищов в такива случаи трябва да се дава по-голяма гласност.
Галина Мончева: „Хубаво е хората да бъдат информирани“.
Давид Митков: „Трябва да се каже какви могат да са последиците и трябва да се направи за това нещо проучване, евентуално ако се наложи да се премахне“.
От фирмата-собственик правят паралелно разследване за причините за потъването.
„Водолазите, които извършват оглед, ще издадат протокол дали е саботаж или не. До 15 дни чакаме благоприятни условия и падане малко на водите, ще се извади дълбачката на вода“, каза още адвокат Илиян Илиев.
От „Морска администрация“ се ангажират да поставят заграждения срещу евентуален разлив при ваденето на плавателния съд. А евентуални санкции за собственика ще има едва след като се изясни причината за потъването на кораба.