Тазгодишното лято се оказа особено горещ и така се увеличиха рисковете от прегряване на двигателите на автомобилите по време на път. На приборното табло на по-старите автомобили все още се срещат индикатори със стрелка, показваща температурата на антифриза. Модерните возила вече са с цифров или аналогов температурен индикатор, работещ по команда от електронния блок за управление на двигателя. Така на практика реалната температура се показва с голямо разсейване на действителното топлинно състояние на двигателя.
Затова трябва да се има предвид, че подобна система цели да не се отвлича вниманието на водача, освен в случаите, когато може да е твърде късно. Дотогава той счита температурата за нормална. Тези индикатори не отчитат нито постепенното влошаване на ситуацията, нито началото на прегряването. Много леки коли дори вече нямат датчик, пказващ градуси, а само 2 лампички – синята, когато моторът още не е загрял или е в нормален режим, и червена, когато прегрял.
Много от водачите дори не знаят къде е въпросният индикатор и се чудят защо им свети нещо в червено. Въпросният сигнал светва често, твърде късно и нерядко няма време дори да се тобие колата от пътя, особено на магистрала.
Другият проблем е, че почти на всички автомобили температурата на антифриза се мери не в самата обвивка на двигателя, а най-често на дъното на радиатора или в някоя гумена тръба. В тези случаи се увеличава рискът да се скъса някой маркуч на водното охлаждане, сензорът да остане сух и относително хладен и да не даде сигнал за прегряването.
Какви може да са причините двигателят да не стартира дори в нов автомобил
За това е редно да следите някои косвени признаци за прегряване на двигателя. Един от тях е парата под капака. Появата й означава нарушена херметичност на системата, работеща под налягане и има теч на антифриз или вече е изтекъл почти целият.
В такъв случай изключете незабавно мотора на колата и така ще избегнете по-сериозни повреди. Когато няма антифриз или вода никакви опити за охлаждане на двигателя чрез включване на парно няма да помогнат. Този трик може да се прилага при по-старите автомобили, когато по термометъра на таблото сте забелязали, че моторът на возилото е започнал да прегрява.
„Автомобилите от по-високия клас от доста години имат поплавък в казанчето, сигнализиращ, за теча на охладителната течност“, поясни за „Галерия“ автомобилният инженер Коста Василев. „Още преди да се появи пара под капака, сочеща за най-лошото, то можем да разберем, че двигателят прегрява по някои други признаци. При началото на опасния процес, автомобилът става по-муден и не реагира бързо на натискането на педала на газта и причината е именно в ненормалния температурен режим, в който е принуден да функционира.
Често прегряването на двигателя става заради неизправен термостат оставил мотора да работи само в малкия кръг на системата и охладителна течност не стига до радиатора на колата, където става охлаждането й до нормалната работна температура на мотора“, пояснява интежерът.
Друг признак на задаващото се прегряване, причинено от теч на антифриз е сладникавата миризма, проникваща в купето, а сщо и на изгоряло масло. Усетите ли такива миризми веднага спрете и проверете под капака. Изчакайте известно време преди да го отворите, защото има риск в този момент да изсвисти облак от пара и да ви обгори.
Непростими грешки при потегляне, които убиват двигателя
Прегрелият бензинов двигател обикновено почва да „звъни“. Ефектът се получава от детонационалното горене и прилича на чести удари с чукче по метален предмет. В този случай също трябва веднага да спрете и да изключите двигателя на колата.
Трети признак на задаващо се прегряване е спирането на климатика. Това се случва при спиране на функционирането на електрическия вентилатор, който много често духа както на кондензатора на климатика, така и на радиатора на двигателя. В този случай хладилният агент спира да кондензира нормално, температурата му се повишава и сензорът за налягане изключва климатика.