Вече над две десетилетия Георги Чакъров управлява Полски Тръмбеш с постоянство, икономическа дисциплина и здрава връзка с местната общност. В шестия си мандат като кмет той продължава да настоява, че стабилният бюджет е само една страна от медала – другата са неразрешените проблеми с държавното финансиране и тежкото изпълнение на инфраструктурни проекти. Срещаме го в кабинета му, за да говорим открито – за предизвикателствата пред общините, за натиска от централната власт и за личната мотивация да продължава в битка, която става все по-трудна.
Г-н Чакъров, бюджетът на Полски Тръмбеш за 2025 година е малко повече от 21 милиона. Кои са основните акценти от него и различава ли се много от рамката за 2024-а?
– 21 милиона е първоначалният бюджет. Към него се прибавят и около 5 милиона, което е бюджетът за европейските и националните програми, които изпълняваме, както и 10-те милиона, които имаме по договори с МРРБ – към прочутото приложение, по което имаме проблеми с изпълнението на проектите. Първоначалният бюджет можем да кажем, че е около 37 милиона лева. С актуализациите, които през годината ще настъпят, над 40 милиона ще е бюджетът ни за 2025 година.
– Това означава, че имате пари. Не сте бедна община?
– Всичко е много относително. Парите никога не достигат на общините. Въпросът е какви бюджети правят различните общини. При нас е традиция вече повече от 20 години – откакто аз съм кмет на общината – бюджетите ни да са консервативни, без да планираме нереални приходи, за да имаме изпреварваща разходна част. Така че 21 години ние приключваме годините без просрочени и без неразплатени разходи.
– Да разбираме, че общината не е длъжник?
– Точно така. Ние имаме финансова стабилност, но всичко това е следствие на неща, които сме искали да развием, а не сме успели поради липсата на средства.
– Кое най-много искате да развиете?
– Във всяка една дейност имаме необходимост – инфраструктурата, разбира се, водопроводът, сега проблемите с водоснабдяването, подмяна на водопроводи… Макар че тук ВиК са ползватели на тази мрежа и имат ангажимент към поддръжката, те като търговско дружество не могат да извършват сериозни ремонти. Така че това трябва да бъде за сметка на общините, а общините не могат – поради ниските местни приходи като възможност. Това е бюджет на възможностите. Това ни дава спокойствие да работим през годината, без да сме притиснати от неразплатени разходи.

Не знам доколко се познава структурата на общинския бюджет – той се състои от две части: частта на делегираните приходи и на местните приходи. В приходната част – субсидии за делегираните дейности и местните приходи, които се събират от общините. Започна при правителството на Симеон Сакскобургготски през 2005 г. тази прословута децентрализация, но тя приключи със започването си – като няколко дейности, които развиват общините, се поеха от държавата като издръжка. Оттогава насам, в тези делегирани дейности всяка година се получават допълнителни средства по субсидиите от държавата. Проблемите на общините са основно в местните дейности.
– Справяте ли се с кандидатстването и усвояването по проектите към МРРБ? Изпълнявате ли изцяло рамката си?
– Това е нещо ново, което възникна при правителството на „Продължаваме промяната“. Първоначалният замисъл беше проектите да бъдат около 3 млрд. за сключването на договори с общините. Накрая се оказа, че са сключени договори за около 7,5 млрд. лева. Оттам тръгнаха проблемите, защото ние имахме готови работни проекти и веднага кандидатствахме миналата година. 10 милиона лева е нашата рамка. Сключихме договори с МРРБ за тези проекти, които имахме.
– Парите дойдоха ли?
– Тогава дойдоха проблемите. Започнахме работа по проектите. Фирмите работят от месец април 2024 година, но за жалост за момента сме получили от МРРБ аванс около 230 000 лева, при положение че повече от 6 милиона е изработеното от фирмите. Голяма част от документите са поискани от министерството, но средствата не са получени. Договорите, които имаме с МРРБ, договорно са задължени в 10-дневен срок след постъпването на документите за плащане да ги разплатят. Нашите документи, подадени в МРРБ, са подадени през месец април миналата година, и 10-дневният срок отдавна е приключил.
– След това имаше служебна, а вече и ново редовно правителство. Осъществявате ли контакт с тях?
– В контакт сме, но информацията е противоречива. По лично мое мнение се прави всичко възможно да се отложат всякакви плащания в държавата, за да се държи изкуствено дефицитът в рамките на 3%, за да влезем в еврозоната.
– Тоест Полски Тръмбеш е жертва на влизането ни в еврозоната?
– Не само Полски Тръмбеш, а почти всички общини са в тази ситуация – и не само по тези проекти, а за всички плащания, които държавата има да прави към общините и бизнеса. Същото е с пътните фирми, които поддържат пътищата. Тоест – отложени през годините плащания само и само, самоцелно да се търси някакъв дефицит, който реално е недействителен и то чувствително. Ако влезем в еврозоната и тези плащания бъдат направени, ще мултиплицираме проблема, който имаме. Не знам защо това е цел в момента, но то пречи на общините да работят спокойно и да търсят качество в изработването на тези проекти. От друга страна, поставяме се в ситуацията на фирмите, които повече от година не са получили изработените си средства, и естествено, че затруднението им е голямо.

– Има ли опция да съдят общината?
– Усещах, че това е възможно да се случи и по тази причина, в договорите, които имаме с фирмите, сме заложили опция, че плащаме, когато получим парите от МРРБ. Така че лично за нашата община имаме защита, но сме некоректни и ние, защото общината не е коректна към нас и към фирмите. Не бива да бъде такава икономическата среда, в която се развиваме.
– На фона на това Общинският съвет реши да се вдигнат заплатите на вас като кмет и на кметовете на кметства. Защо беше необходимо?
– Ако направите проучване на заплатите на кметовете и на администрацията в околните общини, ще видите, че заплатата на кмета на Полски Тръмбеш е една от ниските – 4200 лева, което на фона на кметовете на по-малки общини е с хиляди левове по-ниска. Така съм сметнал, че е правилно, защото нямам възможност да увелича чувствително заплатите на персонала в общината и по тази причина не виждам логика да има голяма разлика между моята заплата и тази на служителите. Дадено е увеличение от 15% в първоначалния бюджет за общинска администрация, така че са увеличени заплатите на кметове, но и заплатите на цялата администрация – на всички, които работят в общината. Така че на този въпрос, леко провокативен, по този начин ще отговоря.
– След почти 22 години като кмет на Полски Тръмбеш, усещате ли умора?
– Целият ми живот е минал в работа с общинските дейности. Преди да стана кмет, бях 8 години общински съветник, председател на комисията по бюджет, а преди това първият ми работен ден беше в общинска администрация, където работих 8 години, като стигнах ниво началник отдел „Управление на икономически дейности и бюджет“. Мога да кажа, че целият ми професионален път е свързан с дейностите в общината. Не бих казал, че съм изморен, но съм леко разочарован, защото вместо всяка година да става по-добре – става по-трудно.
– Това не зависи ли от вас?
– До голяма степен, за съжаление, общините сме заложник на националната политика към общините. Когато започвах работа в далечната 1987 година, бюджетът на общината изцяло се формираше в самата община – приходната част изцяло се събираше на територията на общината. Сега, от тези 40 милиона като бюджет, някъде около 5 милиона са местните приходи. Под 15% от бюджета, който имаме, реално се събира в общината. Другото са субсидии от републиканския бюджет. Държавата за този период централизира всички данъци, които са по-сериозни, на републиканско ниво и оттам нататък преразпределя към общините и държи в подчинение по този начин общините. Имаше периоди, в които, ако си по-послушен кмет, получаваш по-сериозни средства.
– Сега не е ли така?
– Не бих казал, че вече е точно така.
– Виждаме почти всеки ден кметове се присъединяват към т. нар. стратегия за „Ново начало“. Обмисляте ли го и вие?
– Не, аз не крия своите политически пристрастия. Аз членувам в БСП, но моите мандати съм ги печелил като независим кандидат. В този смисъл е много важно да имаш свободата да взимаш самостоятелни решения. Така че – важно е да си независим не откъм партии, а откъм решения, които можеш да вземеш. В това е силата на един местен политик – да има самостоятелност.