Мартин Атанасов е 18-годишен ученик с интерес към данните, технологиите и обществено значимите теми. За по-малко от два месеца той създава „Черната писта“ – интерактивна карта, която визуализира местата с най-много пътнотранспортни произшествия в България.
С проект, базиран изцяло на публична информация, Мартин показва как данните могат да бъдат използвани в полза на хората. В това интервю той споделя как се ражда идеята, как е реализирал проекта и какво планира занапред.
Г-н Атанасов, създадохте картата „Черна писта“. Каква беше нагласата ви, когато започнахте, и какво очаквахте като обратна връзка? Какво ви провокира?
В началото подходих с идеята да направя полезна, макар и малка визуална карта, която да събере на едно място публично достъпна информация за пътните инциденти у нас. Не очаквах, че проектът ще се разрасне и ще получи толкова голяма обществена реакция. Ако трябва да отговоря по-дълбоко – провокира ме чувството на безсилие, което често изпитваме след поредната трагична новина – когато си казваме „пак се случи“, но не виждаме последствията – нито от институциите, нито от хората, защото проблемът е двустранен.
Какъв беше процесът по събиране и обработка на данните? С кои източници работихте и срещнахте ли трудности с достъпа до информация?
Аз и респективно платформата работим с официални данни от Министерството на вътрешните работи, получени чрез заявления по Закона за достъп до обществена информация. Това само по себе си изискваше време, търпение и последователност, както и определени познания. Наложи се да обработя данните, да ги позиционирам географски и визуализирам с помощта на ГИС системи и инструменти. Беше процес на учене в движение – от работа с данни до техническа реализация. Подкрепата от компаниите Esri Bulgaria и ICDSoft беше от ключово значение за техническата част, защото благодарение на тях нямах разходи по проекта, както е и до момента.
Кое е нещото, което ви е останало в съзнанието, когато става въпрос за шофиране?
Най-силно в съзнанието ми се е запечатало усещането за крехкост – колко малко трябва, за да се случи нещо непоправимо. Всеки ден минаваме покрай места, където е загинал човек, и дори не го осъзнаваме. Разглеждайки „Черна писта“, човек може да погледне на пътя по различен начин – не просто като средство да стигне някъде, а като пространство, в което всяко действие има последствия. Всеки знак, всяка маркировка, всяко „ще мина набързо“ може да е фатално. Именно това чувство трябва да разберат хората, които шофират – че отговорността ни не свършва със запалването на двигателя, а точно там започва. И точно там трябва да си напомняме, че сядайки зад волана, сме потенциални убийци.
Как виждате развитието на този сайт? Какви нови неща ще се добавят и каква допълнителна информация може да даде на хората, които влизат в него?
Желанието ми е платформата да се надгради, но това е комплексен процес, който не става бързо. А в случая вече има нужда и от сериозно включване от ресорните институции, които да предоставят своите данни, което отнема още повече време. Надявам се съвсем скоро да имам възможността да обявя нови функционалности или информация, анализи, чрез които платформата да остане активна, интересна и най-важното – полезна.
Кои пътища се открояват като най-рискови и какви са основните фактори, които ги правят опасни – лоша инфраструктура, трафик, човешки грешки?
По данните най-рискови се оказват главни пътища с голям трафик, но без достатъчно контрол и добра инфраструктура. Отново трябва да кажем, че факторите за проблемни участъци са комплексни и не може да си ги обясним с една причина навсякъде. Комбинацията от висока скорост, липса на пътни съоръжения, неясна маркировка и лоша видимост прави тези места критични. Но човешкият фактор също остава основен – неправилни изпреварвания, умора, шофиране с превишена скорост. Инфраструктурните проблеми само засилват риска, но шофьорите го превръщат в инциденти. Целта на платформата е да покаже точно тези модели и да помогне както на шофьорите, така и на институциите да ги адресират. Видимостта води до осъзнаване, а осъзнаването (надявам се) – до действие.