Важни инфраструктурни проекти, ключови за Северна България, се намират във фаза на активна подготовка или напреднал етап на реализация. Това стана ясно от думите на регионалния министър Иван Иванов, който говори пред журналисти във Велико Търново по време на форума „Северна България – рестарт и постижими цели“.
Една от водещите теми бе узаконяването на Прохода на Републиката – ключова пътна артерия, използвана ежедневно от хиляди шофьори, но без официален статут. За целта е създадена специална работна група с участието на експерти от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и Министерството на околната среда и водите. Според министър Иванов, още тази година може да бъде възложено проектиране за цялостен ремонт на прохода – стъпка, необходима за неговото формално узаконяване, предаде репортер на АНОНС.
Що се отнася до дългоочакваното завършване на магистрала „Хемус“, министърът заяви, че тази година ще бъдат пуснати в експлоатация нови 17 км – от пътен възел „Боаза“ до пътен възел „Дерманци“, с насочване на трафика към Плевен. „Това е сериозно постижение“, отбеляза Иванов. По думите му, цялостното завършване на трасето може да се очаква около края на 2029 или началото на 2030 г., в зависимост от хода на процедурите, които към момента се обжалват на няколко нива.
Магистралата Русе – Велико Търново също е в полезрението на МРРБ. След осигуряване на финансиране се очаква да започнат реални строителни действия. В момента се работи по обхода на Бяла – важен елемент от проекта, а разрешително за строеж на отсечката Бяла – Русе предстои да бъде издадено скоро. За първите два лота от магистралата вече има осигурено европейско финансиране.
Иванов допълни още, че ремонтите по магистрала „Тракия“ вече са приключили, с което се осигурява по-безопасно и комфортно пътуване по едно от най-натоварените трасета в страната.
Съобщените новини очертават ясна посока: ускорено развитие на инфраструктурата в Северна България, наваксване на изоставането от предишни години и конкретни действия по стратегически пътни връзки, които имат значение не само за регионалната, но и за националната икономика.