Близо две десетилетия след създаването си, „Холлеман България“ се утвърди като една от най-бързо развиващите се компании в сферата на извънгабаритните транспорти у нас. Компанията е с международно участие и е символ на устойчивост, професионализъм и високи стандарти в един от най-трудните бизнеси на континента. В рубриката „Истории на успеха“ на Информационна агенция АНОНС ви срещаме с управителя Младен Ганчев, който разказва за пътя на успеха, философията зад устойчивостта и бъдещето на сектора.
– Господин Ганчев, близо две десетилетия „Холлеман България“ е една от най-бързо развиващите се компании и е символ на устойчивост в сферата на извънгабаритните транспорти. Как започна тази история и какво стои зад нейната устойчивост?
На първо място благодаря за добрите думи и оценката за нашата работа. Както личи и от името, фирмата ни е с чуждо участие. Историята на групата е по-дълга, започва веднага след края на Втората световна война с основаването на компанията в Холандия. След редица промени и препродажби остава единствено офисът на „Холлеман“ в Румъния, който е продаден от семейство Холлеман на тогавашния управител с участие от 50% и негов партньор от Германия с останалите 50%.

През май 2006 г. те основават „Холлеман България“ като 100% дъщерно дружество на румънската фирма. По-късно аз се присъединих към компанията – първо като управител, а малко след това и като съдружник. Вече близо 19 години и половина, а догодина ще отбележим 20 години, се опитваме да развиваме един не лек, но изключително интересен бизнес – както в България, така и в Европа. Зад успеха ни стоят добри практики, високи стандарти и желанието да работим коректно. Това не е лесно, защото този бизнес у нас често попада в сивата зона. Всеки ден е предизвикателство, с което трябва да се справяме.
– Компанията е известна със своя модерен автопарк и високите си стандарти. Какъв е ключът към успеха в този тежък бизнес?
Никога не е лесно да се посочи само едно нещо, но аз бих отличил три основни фактора. На първо място – коректността към клиентите. На второ – подготвеността и желанието на екипа да работи според високите стандарти, които сами сме си наложили. И трето – по-голямата част от нашия бизнес е свързана с работа с компании извън България, където все още качеството преобладава над ниската цена. Там пакетът „качество–цена“ е истински ценен.
– Инвестициите във висок клас техника са ваш отличителен знак. Коя иновация промени най-много начина, по който работите?
Мисля, че можем да бъдем еталон в България. Без да обиждам колеги, има едва още две фирми, които се опитват да работят на високо ниво. Поддържането на такъв автопарк е изключително трудно, защото инвестициите са многократно по-високи от тези при стандартните камиони.

„Game changer“-ът за нас беше, когато решихме да излезем от рамката на класически превозвач и да се превърнем в логистична компания. Започнахме да предлагаме на клиентите цялостно решение за транспорта – без значение дали включва наши камиони, речен или морски транспорт. Разполагаме и с голям склад с техника, което ни позволява да осигурим пълна логистична услуга – от началната до крайната точка, с гарантирано качество.
– Какви услуги предлагате днес?
Вървим според нуждите на пазара и клиентите ни. Логистиката на земеделска техника е изключително важен компонент – имаме договори с почти всички водещи производители и дилъри в региона, като менажираме около 100 хил. кв. м складови площи. Освен това транспортираме строителни машини, инвестиционно оборудване, а в последните години се развиваме активно и в сферата на възобновяемата енергия.
Вятърните генератори отново стават актуални – след дълъг застой в България. Завършихме проект в Румъния, а догодина започваме нов у нас. В момента най-горещата тема са транспортите на системи за съхранение на енергия, които са част от Плана за възстановяване и устойчивост. До края на годината ни предстоят над 400 превоза на такава техника в България.
– Работите на няколко пазара в Европа. Къде виждате най-динамично развитие?
Има динамика през годините, но за България големият проблем е липсата на износ на тежки или обемни стоки – такива, които отговарят на нашия бранш. Не произвеждаме продукция, която да пътува към Западна Европа. Повечето проекти у нас са свързани с внос, а не с износ. Това показва, че индустрията се обновява, но производството остава ограничено.
Проекти като нови блокове в Козлодуй или Белене, които биха дали силен тласък на сектора, за съжаление, липсват. В момента работим повече с индустриални клиенти, свързани с автомобилната индустрия, която също преживява труден период.
– Зад всеки успешен бизнес стои силен екип. Как успявате да мотивирате хората си?
С радост мога да кажа, че хората в офиса сме същите, които започнахме в началото на пътя си. Продължаваме да сме заедно. При шофьорите и складовите работници има известна ротация, но ядрото е стабилно.
Мотивацията според мен идва от няколко неща – усилията на ръководството, предизвикателствата и интересния характер на работата, и най-вече от споделените ценности. Хората, които идват при нас, имат сходна ценностна система с тази на компанията. Това ни държи заедно.
– Кои са най-големите предизвикателства пред бизнеса днес?
На първо място бих посочил нелоялната конкуренция. Повечето колеги ще кажат, че проблемът е липсата на хора – при нас това не е толкова остро. Но нелоялната конкуренция и нестабилната политико-икономическа среда в България са реални проблеми. Те не позволяват дългосрочно планиране и ясна визия за развитие.
Финансирането у нас е на добро ниво, условия има, но за съжаление негативните фактори често надделяват.
– Как виждате развитието на компанията през следващите пет години?
На първо място се надявам да продължим да се развиваме – не толкова като брой хора, колкото като качество на услугите. Искаме да добавяме стойност, да въвеждаме нови решения и да останем лидер на пазара. Да продължим да бъдем еталон за качество и професионализъм.

