„Виртуалната опашка“ на ГКПП „Дунав мост“ не е създадена от финансовото министерство и негови структури, и темата свързана с организацията там, е извън неговата компетентност. Това обясни финансовият министър Теменужка Петкова по време на изслушване в парламента.
Тя, министърът на вътрешните работи Даниел Митов, министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов, директора на Агенция „Митници“ Георги Димов и председателя на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Йордан Вълчев, бяха повикани от ПП-ДБ, за да дадат разяснения относно принудителното изискване тежкотоварните автомобили да се вписват във виртуална опашка на ГКПП „Дунав мост“ при Русе, въпреки влизането на България в Шенгенското пространство и отпадането на граничния контрол за товарните превози.
Петкова припомни, че след влизането ни в Шенген на 1 януари Агенция „Митници“ и НАП са преустановили контролната дейност извършвана преди тази дата на територията на вътрешните гранични пунктове. Като по раницата с Гърция същите са пренасочени извън пунктовете, а на границата с Румъния, с решение на Министерския съвет проверките се извършват по метода – анализ на риска, като превозното средство се проверява извън потока, за да не се пречи на движението.
„Единственото действие от страна на Агенция „Митници“ на Дунав мост, е да извършва администриране на инфраструктурната такса на изход от Република България – „такса мост“. За целта, агенцията поддържа четири гишета за товарни автомобили и 6 за леки коли, за да не се нарушава движението. Може да се плаща и в брой, и с банкова карта, а за леките автомобили има виртуален пос терминал. Такъв предстои да се разработи и за товарните автомобили. От 10 януари на същите гишета се предоставят и еднократни разрешителни за международен превоз. Това е мярка по искане на превозвачите, която е в посока улеснение на товарните превози“, добави тя.
„След влизането ни в Шенген, пропусквателната способност на ГКПП „Дунав мост“ се определя основно от възможностите на мостовото съоръжение, като към настоящия момент тя е ограничена от ремонтните дейности там. Пропускането на коли се осъществява поетапно в двете посоки в единственото свободно платно. В тази връзка при увеличение на трафика и при определени случаи, може да се наложи товарните автомобили да изчакват на българска територия извън зоната на ГКПП „Дунав мост“. Процесът по определяне на местата за изчакване и самата организация е в компетентността на собствениците и администраторите на пътната инфраструктура водещи към граничния преход – АПИ и Община Русе“, обясни МВР министърът Даниел Митов.