Въпреки претенциите за разнообразие на модели и цветове, търговците в бутиците за облекла в големите търговски центрове имат лош маркетинг и не зареждат с нужните размери дрехи, подходящи за ръста и килограмите на българският клиент.
Дали защото бързо се изчерпват, или защото има дефицит, в повечето магазини масово липсват големи размери облекла и най0предлаганите облекла са с код S. Въпросната миниголемина обаче е подходяща само за кльощави тинейджъри или за дребни жени и мъже, каквито нашенци определено не са.
Магазините предлагат дрешки предимно за анорексици
Тъкмо за това, потребителите недоволстват, че и в марковите магазини, където облеклата са достатъчно скъпи, изобщо не могат да си намерят адекватен размер дрехи. Повечето модели стигат едва до големина L, а понякога таванът, особено при дамските колекции, е максимум M.
Още по-неприятният момент е, че маломерните дрешки изобилстват в мъжките сектори с дрехи. На щендерите обикновено висят тениски, блузи и ризи от първите два-три размера. Да откриеш дреха XL или XXL, е почти изключено. Така за по-пълничките и едри хора почти липсва актуално облекло.
Почти навсякъде по закачалките обаче висят блузи и риси XS и S, което е нелепо, защото българският клиент е доста по-едрогабаритен. ,,Едрите жени и мъже изобщо не могат да си намерят дрехи по мярка. Неясно е защо почти всичките се шият за анорексици. Защо не зареждат с по-големи размери дрехи, остава загадка. Не се ли вижда кои облекла се купуват най-много?“, ядосват се разочаровани клиенти, обикаляли с часове търговските обекти, за да си намерят подходящи одежди.
В повечето случаи при разпродажби и промоции отново тези размери висят на щендерите. Особено критично е положението с мъжкото облекло, където от по-търсените стоки на приемлива цена почти не се намира размер XL. Изключение не правят дори най-луксозните бутици, където също е голям проблем да се открият тоалети с големи размери.
,,Така промоциите са нещо измамно, защото намалението важи само за няколко размера, така че малцина се вълползват от тях“, с право недоволстват купувачите. Те припомнят и старата европейска практика, която изобщо не важи в нашите магазини – ако даден вид дреха липсват всички размери, намалява се цялата колекция.
Според спецовете причината за изобилието от малки дрехи за дребнички и кльощави клиенти е, че повечето от облеклата на българския пазар са внос от Китай. Шият ги аизатци и ги правят като за себе си – ниски на ръст и неособено едри. Други обаче твърдят, че големите размери просто бързо се харчат, защото българите са по-едрогабаритни и по шандовете остават само тоалетите за вталени.
Много жени се принуждават да си купуват дрехи от щандовете за бременни, а мъжете – от магазин-гигант, заради липсата на L и XL размер облекла
Не бива да се пренебрегва и липсата на усет и усилие да видят проблема управителите на бутици – не се правис татистика за това какви размери се харчат повече и поръчват поравно от всички. Шефовете на магазини са категорични, че в марковите магазини пазаруват повече младежи, които са предимно със стройни фигури, не са натрупали излишни килограми и спрямо този стандарт зареждат магазините си, обясни маркетолог, работещ в една от големите вериги магазини.
В същото време всички са наясно, че повечето мъже в България е , че в никакъв случай не са дребосъци. Така клиентите във възрастовата група 45-50 години, да не говорим и за повече, с мъка си намират подходящо и актуално за сезона облекло и понякога се налага да ползват обектите на магазини гиганти или пък да пазаруват онлайн, като поръчват дрехи от сайтове, които разполагат и с дрехи от най-големите размери.
По-едричките жени пък се принуждават да си избират от колекциите за бременни. Проблемът с липсата на по-големи размери дрехи се задълбочава и от друга аномалия – и дрехите по-голяма мярка не отговарят на норматива и например размер L по-скоро отговаря на M.
Особено трудно е по-едра жена да си избере спортен клин – повечето от модните от модните колекции по марковите магазини са за кльощави тинейджъри. В крайна сметка най-сигурният начин да откриете по-голям размер дрехи е да издебнете зареждането в магазина, когато все още не са разграбени най-търсените големини.