Не, не обявяваме война на тротинетките, а на безразборното каране. Това заяви в интервю за АНОНС общинският съветник от ГЕРБ в Русе Алисе Муртезова. Тя е сред вносителите на предложение в местния парламент за приемане на Наредба за изменение и допълнение на Наредба №18 за обществения ред при ползване на превозни средства на територията на Община Русе. С нея се очаква да са регламентират нарушенията и наказанията при неправилно управление на електрически тротинетки. Ако бъде приета наредбата, максималната скорост, която тротинетките трябва да развиват в Русе, е 15 километра, а глобите ще бъдат между 50 и 300 лева.
Предложението идва след разширена среща между общински съветници, представители на „Пътна полиция“, областната дирекция на МВР и на общинската администрация.
„Здравето и безопасността на русенци трябва да са един от приоритетите на общинските съветници. Разбира се, че винаги може и още и още да се усъвършенства наредбата, но по-добре да се работи, а не само да повтаряме, че трябва национална инициатива в промяна на законодателството. При почти неработещ парламент няма как да чакаме, виждайки инцидентите и пострадалите от така наречените електрически превозващи средства“, категорична е Муртезова.
„Голяма част от водачите на тротинетки са хора, които нямат сигнални дрехи, нямат каски, развиват висока скорост, не спазват елементарни правила за движение, защото голяма част от тях нямат шофьорски книжки“, допълва тя и дава пример с велосипедистите, които дълго време са обучавани през образователната система и през неправителствени организации.
„Велосипедът не развива такава скорост, а и за да го караш по наклонен терен, се изисква усилие, докато с тротинетката не се изисква никакво усилие, освен да стоиш прав. Смятам, че ще се намери решение, дори и на национално ниво, защото няма как да продължаваме да гледаме това безобразие по пътищата с тротинетките. Инфраструктурата в градовете в България не е цветуща. Тези неравности са допълнителен проблем, при отскачане от такава неравност тротинетката няма предпазни механизми като автомобилите“, смята още общинският съветник.
И допълва, че много градове по света са обявили война на тротинетките, сред тях и Париж.
„След като толкова много хора ги предпочитат, означава, че има необходимост да се регламентират, да има начална възраст, елементарни познания и максимална скорост, както и къде по пътното платно трябва да се движиш с тях. Сред проблемите при тротинетките е фактът, че те са безшумни и не можеш да разбереш кога едно такова превозно средство те доближава“.
Оказва се, че във всички общини в страната се налага редакция на наредбите и Русе не е изключение. Целта е органите, налагащи наказания, да имат правни основания при изпълнение на задълженията си и наказанията да не падат в съда.
„Единият проблем беше, че не сме включили ограничение на скоростта. Стигнахме до решение това да бъде 15 км/ч., като в пешеходните зони, където е забранено карането на тротинетки, те да се бутат. Наказанията са финансови и са взети от предложения, направени от „Пътна полиция“. За физическите лица глобата е от 50 до 300 лева. Размерът на глобата ще се определя от органа, който установява и наказва, като се взима предвид тежестта на нарушението“, разкрива Алисе Муртезова.
Тя е категорична, че все повече водачи на тротинетки започват да спазват правилата в централната пешеходна зона след въведената първоначална промяна, инициирана от съветниците на ГЕРБ в Русе. Муртезова е категорична също, че много родители се отказват да купуват тротинетки на децата си, като роля за това играят и медиите, които отразяват нестихващите инциденти.
„Това лято бях във Виена. В самия център не видях нито една тротинетка да се движи по пешеходната зона, беше пълно с туристи. Част от водачите на тротинетки казват, че са радетели за опазване на околната среда. Да не би във Виена да не искат да си опазят околната среда? Напротив! Те работят по много направления“, смята тя.
Алисе Муртезова е на мнение, че важен фактор за предотвратяването на безразборното каране на тротинетки е наличието на адекватен градски транспорт.
„Преди няколко месеца апелирах от трибуната на Общинския съвет да бъдат отключени всички автобуси от градската мрежа, за да може да се провери в реално време след колко време ще пристигне автобус от дадена линия на спирката. Най-накрая дългоочакваната промяна на автобусите се случи, има нови такива, част от тях са климатизирани, други не са“, каза Муртезова, която е бивш народен представител.
И допълва, че системата за градския транспорт трябва да се усъвършенства и да бъде съобразена с бизнеса. Безплатните карти за градски транспорт на учениците пък допринесли голяма част от децата да използват автобусите и тролейбусите в крайдунавския град.