Иван Белчев е роден на 11 октомври 1983 г. в Русе. Завършва Немската гимназия в града, след което придобива бакалавърска степен по „Промишлен дизайн“ в Русенския университет и магистърска степен по „Комуникационен дизайн“ в Манхайм, Германия. Работи като IT специалист. Организатор е на множество доброволчески инициативи. Участва активно в екологични становища за замърсяващи производства в Русе. Депутат е от „Да, България“ в 48-ото, 49-ото и 50-ото Народно събрание, където е зам.-председател на Комисията по туризъм и член на Комисията по околната среда и водите.
-Г-н Белчев, на прага сме на поредните парламентарни избори. Този път обаче не е ясно вашата партия как ще се яви на тях. Вие имате ли информация дали ще бъдете заедно като „Продължаваме промяната“- „Демократична България“ или ще се явите като „Да, България“?
Още преди два месеца започнахме вътрешнокоалиционни разговори, за да уточним начина, по който да се явим. Ние от „Да, България“ предложихме няколко неща на нашите коалиционни партньори. Три от тях бяха възприети, което в крайна сметка ни радва, че има положителен развой на нещата, някои бяха отказани. Тези три неща са много важни за нас, защото ние искаме да сплотим нашите общи кандидати чрез качествени критерии.
Примерно даден кандидат е бил народен представител през последните три парламента, нека проверим какви изказвания е имал, по какви теми е работил, какво е постигнал за местната общност и като цяло на национално ниво. Това са обективни критерии. Един такъв кандидат трябва да стои по-напред, трябва да бъде водач на листа.
Следващото нещо е свързано с гражданските квоти. Търсим хора, които са активни граждани с позиция и искат да променят нещо в тази държава, но пък не искат да са политически обвързани, тоест да не са членове на дадена партия. Водим разговори с такива кандидати, които искаме да бъдат в нашите листи.
Третото нещо е за насърчаване на преференциалните кампании, това е пак обвързано с всички предходни точки, защото имаме разпознаваемост на хора, които гласуват конкретно за тях и съответно те отиват на по-предни позиции. Ако някой е бил на 5-то място, отива на 2-ро място.
Имахме идея, която не се възприе, но тя не е записана и в Изборния кодекс. Става въпрос за водача на листата, който е защитен. Например даден кандидат е на 5-то място, но е събрал достатъчно брой преференции и има два пъти повече от водача, той трябва да отиде на първо място, а водачът да отиде на второ, но това не беше възприето. В крайна сметка ние гледаме на тази вътрешнокоалиционна комуникация като на нещо, което е много важно, защото това са демократични подходи, които ние преследваме и чрез нашата политика.
–Животът и на 50-ия парламент се оказа твърде кратък. Какво успяхте да свършите за това кратко време?
Аз ги разглеждам като последните две години. Реално наистина периодът е много кратък. Смяна на служебни министри, макар и да са едни и същи. В министерствата, когато се разбере, че даден министър ще напуска, спират да работят няколко седмици или месец и след това пак, докато се активизират.
През лятото е доста трудно, а нашата работа е свързана точно с министерствата, особено, когато нямаме толкова активни законодателни промени е свързана точно с министерствата – парламентарнен контрол, искания. В моя случай конкретно за Русенска област. Тук все още имаме проблеми, свързани с инфраструктурата, пътя Русе–Бяла, пътя Русе-Разград, с ремонта на Дунав мост, който започна.
Аз много държах ремонтът да може да се извършва и през нощта. Зашо да не се случва през нощта, при положение че има достатъчно осветителни тела? А сега какво става – през последните два месеца на 35-40 градуса хората не могат да работят повече от двама, защото е опасно. А ако беше разрешено да се работи през нощта, можеше много повече работа да се свърши за тези месеци. Това беше едно мое искане, което го приеха частично, защото казаха, че е опасно. Приеха светофарната уредба да е адаптивна, тоест да се гледа трафика. Ако трафикът е по-силен от Румъния, да се пропускат повече автомобили, съответно от България по-малко.
Имам положителни разговори за ремонт на пътя Русе-Разград, защото там за разлика от пътя Русе-Бяла, където виждаме промени, за които също бих казал, че преди две години започнах да говоря. Не се харесват от всички ограничителните колчета, но да си признаем – вършат работа.
Темите, с които се занимавам, наистина са свързани с региона. Екологията е друга тема върху, която работя много и това е да има по-сериозен контрол над предприятията замърсители. Виждате, че има предприятия, които се санкционират за нерегламентирано изпускане на неприятни миризми като „Оргахим“ и „Линамар“, продължава да има контрол върху тях.
Темата с инвестиционно предложение на румънците също е под контрол. Все още не сме дали зелена светлина и мисля, че няма и да дадем, защото това не е правилното място. Та това са болните теми на Русе. Основните ми теми са туризма и екологията, заместник-председател съм и на тези комисии, но опитвам да помагам и в образованието.
-Продължавате ли да пътувате между Русе и София с влак?
Заради ремонт на отсечка около Силистра спряха нощния влак през месец август, с който аз пътувах. В момента пътувам с личния си автомобил.
-Какво се случва с идеята за възстановяване на директния влак София-Русе, познат като „Синият Дунав“?
През месец април започнах тази инициатива след разговори с граждани, след разговори с хора, работещи в БДЖ. Според техните думи това е нужно и не само е нужно, а е и възможно. Основният проблем там е, че много пътници трябва да слязат на Горна Оряховица, да си пренесат багажа на следващата композиция, която е Варна-София, а това за възрастните хора е доста трудно. Темата продължава, очакваме съвсем скоро това да се случи и да имаме директна връзка със София. Имаме успех с директната линия Русе-Пловдив, това беше друга моя инициатива. Надявам се ремонтът около Силистра да приключи скоро, за да може влакът със спалния вагон да тръгне отново по линията Силистра-Русе-София.
-Като екоактивист темата с въздуха е важна за вас. Каква е ситуацията с чистотата на въздуха към днешна дата в Русе? Има ли промяна?
Септември месец е най-опасният, ветровете се обръщат и започваме да усещаме миризми на бакелит. Проблеми в града ни има и те са десетките производства, които си позволяват да изпускат нерегламентирано своите отпадни газове, така че покрай големите производства, както ги назовах и са глобявани многократно – „Оргахим“ и „Линамар“, има други по-малки, които се занимават с преработка на нефтопродукти, имаме леарни, които заради гражданския натиск и политическата воля също са ограничени да работят само през деня.
Проблеми винаги ще има за жалост, защото има прекалено много индустрия и много малко персонал в РИОСВ. Това е и нещо, което аз обсъждам с министрите. Необходимо е да увеличат малко хората, които работят в РИОСВ, защото те отговарят за един голям регион. С новия бюджет ще поискам да има увеличаване на възнаграждението на персонала.
-РИОСВ – Русе е с нов директор. Проведохте ли среща с него?
Разговарял съм много пъти с господин Ибрямов, защото и преди да бъда народен представител, бях много активен екоактивист и сме говорили по темите с „Линамар“, какво се случва там. Все пак той е директор за трети пъти и има много опит. Разчитаме на неговия професионализъм, за да може наистина да продължи това ограничаване на всички тези замърсявания, които имаме. Смятам, че аз, чрез моите парламентарни въпроси и срещи с министри и поканите, които аз и гражданите сме отправяли към министрите, се случват положителните стъпки. Ще продължаваме да следим какво се случва, а не само да казваме: „Браво, продължавайте напред“. Въздухът е от изключителна важност.
-Ще се впуснете ли отново в надпреварата за 51-ия парламент или се изморихте от този изборен маратон?
Умората я има, разбира се. Никой не е предполагал, че за толкова кратко време ще се явим за 8-ми път на избори. Продължавам напред, няма да се отказваме, защото нашият отказ, моя и на други хора, би бил заличаване на проблемите с лека ръка. Трябва да продължим да се борим с тях. Големите проблеми, които ние имаме, сред тях борбата с мафията, виждаме, че тя се самоизяжда някак си, говоря за разцепленията, които се случват на различни политически нива. Ние ще спомагаме всички тези процеси да случват по-бързо, както винаги сме го правили. Надявам се, че скоро ще намерим изход от това менгеме, което мафията здраво е стиснала.