Мая Русанова е председател на Съюза на хотелиерите и ресторантьорите в Русе и собственик на хотел „Бистра и Галина“. Млада, енергична и последователна, тя е сред хората, които активно работят за развитието на туризма в крайдунавския град. В интервю за Информационна агенция АНОНС Русанова направи равносметка на отминалия летен сезон, споделя очакванията си за предстоящите празници и говори за това как браншът посреща предизвикателствата около въвеждането на еврото.
Госпожо Русанова, летният сезон приключи. Каква е равносметката – доволни ли са местните хотелиери от сезона?
Смятам, че тази година мина доста по-добре от предходната. Това ще си проличи и по финансовите резултати, по това какво е влязло в бюджета на общината на базата на тротоарното право, което се заплаща, включително и на туристическия данък. Както знаете, миналата година на 19 декември беше гласувано увеличението и сега сумите, които фактически трябва да плащаме, са доста по-високи.
Съответно има събран по-добър бюджет, който следва да бъде разпределен от Консултативния съвет, да бъде гласуван и да се реши догодина за какво ще бъдат използвани тези средства, за да можем и ние да помагаме на града, както и за различни мероприятия, които ще се провеждат.
Можем ли да кажем, че Русе се превръща в предпочитана туристическа дестинация?
Русе никога не е бил толкова туристически град, по-скоро е индустриален. Туризмът тук се развива много по-трудно, отколкото в други градове, които са чисто туристически. Но през последните години се наблюдава тенденция все повече хора да го предпочитат.
Съдим по групите, които посещават нашия град, по иновацията, която тази година беше направена с помощта на Община Русе. Знаете, имаше туристически влакчета, турове на различни езици, повече групи, повече динамика. Доста туристи, и български, и чуждестранни, си позволиха да се запознаят с нашия град – града на първите неща.
Кои са повече – българските или чуждестранните туристи?
Към този момент българските, което е добре. Но знаете, че чуждестранните туристи имат по-големи финансови възможности и не е лошо да отделим повече енергия за маркетинг и развитие в посока привличане на точно този тип туристи.
Какви стъпки могат да се предприемат за привличане на повече туристи?
Имаме предложения от миналата година, които все още не са осъществени, както и такива, които бяха обсъждани на консултативния съвет. Няма да ги споменавам сега, ще изчакам да мине и следващият, който би следвало да бъде през декември или януари. Тогава ще има и нови идеи и смятам, че това ще бъде по-подходящият момент да ви ги споделя, след като всичко мине по реда си.
Остават броени седмици до въвеждането на еврото. Как местният туристически бранш посреща тази промяна?
Аз смятам, че не само местните не са доволни. Глобално в цяла България това би било шок, както и за всички останали държави, които приеха еврото. Знаете какви са последствията, знаете и плюсовете, и минусите. Според мен минусите са повече.
Инфлацията започна и ще продължи да нараства, особено в момента, в който влезем в еврозоната. Няма как цените да не продължат да растат. За съжаление крайният потребител не става по-богат, а това по никакъв начин не го мотивира да харчи повече, за да стимулира икономиката.
В други градове вече се правят проверки за спекула с цените. Има ли подобни сигнали в Русе?
Нямам информация по този въпрос. Не смятам, че някой е обект на точно такива проверки. И проверки точно от кои институции? Никой не може да те накара да продаваш на определена цена. Цената се определя чисто маркетингово, според търсенето и предлагането.
Остава месец до Коледните и Новогодишните празници. Каква е готовността на русенския бизнес? Започнаха ли вече резервациите за фирмени банкети?
Местният бизнес е готов. Той винаги е готов за работа, защото има нужда от нея, въпреки липсата на кадри. По отношение на така наречените фирмени банкети трябва да ви кажа, че запитванията започнаха още през септември. Може би след като свърши лятото и хората се върнаха в града след 15 септември, започнаха да се настройват за зимния период.
Някак си есента я пропуснахме тази година. Резервациите за банкети започнаха още в края на септември. Дори смея да твърдя, че хотелиерите и ресторантьорите не бяха готови с банкетните менюта, но реагирахме бързо. Вече имаме резервации за различни мероприятия.
По отношение на Нова година, през последните две седмици започнаха по-активно запитванията. За съжаление, голяма част от хората, които искат да празнуват, няма да го направят в България, и това е обяснимо. За да можем ние като работодатели да покрием всички финансови ангажименти, знаете, че „ден година храни“.
Разликата в нормалните разходи и тези през декември е драстична – програмата ни е по три, персоналът трябва да се плати по три. Това е една от причините, поради които кувертите рязко скачат, за да можем да си го позволим, дори гонейки нулева или минимална печалба. Но нека не забравяме, че сме на 20% ДДС, което допълнително утежнява бъдещите продажби. В Русе има и сезонност – януари и февруари са изключително слаби месеци, затова декември трябва да компенсира.
Очаква ли се рязко поскъпване на услугите по празниците?
Към момента не се очаква. Секторът не смее рязко да увеличава цените, защото не иска да предизвика шок у хората. Всеки търси пазар – ако някой рязко ги увеличи, конкуренцията ще смъкне с 10 лева и ще стане по-предпочитана от гледна точка на крайния клиент.
Рязко увеличение няма. Според мен цените трябва да бъдат по-високи, но това не може да стане изведнъж. Колегите се стараят да се съобразяват, за да има работа за всички.
Какви са ориентировъчните цени на кувертите за празничните събития?
Кувертите, доколкото наблюдавам, за декемврийските фирмени банкети и мероприятия започват от 60 лв. и достигат до около 100 лв., в зависимост от програмата, защото в повечето случаи тя е включена в цената.
По отношение на Новогодишната нощ не всички все още са ги обявили, но според наблюденията ми ще са не повече от 20% по-високи от миналата година, в зависимост от това дали са пакет ресторант–хотел или само новогодишно меню.

