Четвърти ден България е в Шенген и вече се заговори за проблеми. Автомобил на фирмата, управляваща ТИР паркинг в Русе, е стоял в близост до моста, а служители са искали пореден номер от т.н. виртуална опашка. След репортаж на Нова телевизия последва реакция на правителството и областната администрация. Автомобилът е премахнат. Има ли реално проблем на Дунав мост? Отговор на този въпрос дава областният управител на Русе Драгомир Драганов в ексклузивно интервю за АНОНС.
Г-н Драганов, вече сме в Шенген и се появиха първите проблеми с преминаването на Дунав мост между Русе и Гюргево. Какво е това – медиен шум напразно или реално има проблем?
-Аз мисля, че е медиен шум, защото де факто преминаването на тежкотоварните автомобили през Дунав мост не се затруднява. Имаше една заповед отпреди две години на кмета на общината, с която се регулира виртуалната опашка. Но тази заповед се прилага, когато има голямо натоварване на тежкотоварни автомобили. В момента движението е пуснато и в двете ленти от 20 декември и няма такава опашка. Имаше само една кола на ТИР паркинга, която проверяваше дали преминаващите автомобили са си взели пропуск за редене в тази опашка.
Част от фирмите, които пътуваха през този период, се обърнаха към общината с въпрос защо системата действа, когато няма виртуална опашка. Във връзка с празничните дни това беше пропуск на общината, защото тази система не трябва да работи. Очакваме след преминаването на празниците трафикът на товарни автомобили да се засили – фирмите ще започнат да изнасят продукцията си и е възможно да се появи виртуална опашка. Но с оглед на Шенген и отпадането на граничния контрол, се надяваме, че през ГКПП “Дунав мост” ще преминават минимум 2000 тежкотоварни автомобила. Досега минаваха между 1300 и 1400 тира.
От 8 януари едното платно отново ще бъде затворено заради ремонта на Дунав мост, който ще продължи още година и половина. Има ли създадена организация за движението след затварянето на платното?
– Това е неудобство. Дясната част на платното в посока Румъния, с дължина 413 метра, ще бъде затворена, а тежкотоварните и леките автомобили ще минават само в лявото платно, което ще изисква изчакване в двете посоки. Движението ще се регулира ръчно и със светофарна уредба.
Тогава ще има опашка, но тировете нямат право да паркират на бул. “България”, което означава, че те задължително трябва да използват един от 17-те паркинга на територията на Русе.
– Да, ако има такава опашка. Мостовото съоръжение ще може да пропуска около 2000 автомобила, което означава, че натискът върху него ще бъде по-малък, а престоят в паркингите няма да бъде като през лятото – 24 часа, а в рамките на нормалното.
Има ли вариант срокът на ремонта да бъде съкратен? За това настояваше и премиерът Димитър Главчев.
– Това зависи от фирмата изпълнител и сключения договор. В договора между АПИ и фирмата е заложен краен срок – месец май 2026 година. По-лесно е да се строи нещо ново, отколкото да се ремонтира старо. Новият участък, който беше ремонтиран, отне пет месеца. Всички изненади, които се очакваха, вече са преодолени и ремонтът ще върви по-бързо. Надяваме се времето да бъде подходящо, защото се работи само в светлата част на деня заради безопасността на работниците. Освен това, под моста минава жп транспорт, където има прозорец от 13:00 до 18:00 часа, когато се ограничават дейностите по пътното платно, за да се избегнат аварии.
Всеки ден посещавате Дунав мост. За тези четири дни наблюдава ли се реална промяна в трафика между Русе и Гюргево? Има ли интерес от жителите на двата погранични града?
– От любопитство в Русе през последните дни пребивават много румънци – виждаме ги по заведенията и магазините. Вчера бях в Гюргево и видях много българи там. Мостовото съоръжение се преминава безпрепятствено, защото лентите са пуснати в двете посоки. Почти няма изчакване, освен за таксата, която трябва да се плати.
Опашка има само за таксата. Възможно ли е и таксата да отпадне?
– Имаме такова предложение до Министерския съвет, което беше прието радушно. Идеята е да се премахне таксата за леките автомобили, която е 2 евро от българска страна и 3 евро от румънска. Нашето правителство може да вземе решение за таксата от българска страна, но то трябва да бъде съгласувано с румънската страна, защото облекчението трябва да бъде взаимно. Няма да има щета за бюджета. Необходима е законодателна инициатива от народни представители за промяна на наредби и законодателство във връзка с приемането на Шенген.
Какво се случва с казуса с ферибота между Русе и Гюргево? Ще повлияе ли Шенген на евентуалното му тръгване?
– На 23 декември имахме среща с колегите от Румъния – префектурата, окръжния съвет и кмета на Гюргево. Общината в Гюргево е предприела всички действия относно довеждащата инфраструктура – пътят от граничния контрол до пункта на ферибота. Този участък, с дължина 1,2 км, беше общинска собственост, но е прехвърлен на румънското министерство на транспорта. Необходимо е да се ремонтира, защото довеждащият път в момента минава през урбанизирана територия на града, където има увеселителни заведения и басейни. Това е неприемливо. Решението е в ръцете на румънското правителство и министерството на транспорта. Надяваме се, че в рамките на месец, ако се действа сериозно, инфраструктурата ще бъде възстановена.